loading...
خوش آمدید | دانلود جدیدترین ها
آخرین ارسال های انجمن
Peyman بازدید : 851 سه شنبه 08 تیر 1395 نظرات (0)

سلام؛ طراحی وب یا طراحی سایت یکی از شغل های جدید در دنیا است. حرفه ای که قدمتی کم تر از دو دهه دارد و به سرعت جایی در میان شغل های پر درآمد جهان باز کرده. البته همانطور که همه شما میدانید این شغل در ایران به دلایل مختلف, برخلاف کشور های توسعه یافته, درآمد آنچنان بالایی ندارد. از جمله دلایلی که شغل طراحی وب را در رده ی پردرآمد ترین های ایران قرار نمیدهد, میتوان به فرهنگ و طرز تفکر بسیاری از ایرانیان اشاره کرد. البته بررسی این مبحث نیاز به فضای بیشتری برای بحث و کالبد شکافی دارد. اما فقط به این جمله بسنده می کنیم که: در ایران برای کارهایی که شناخت کافی از آنها وجود ندارد ارزش زیادی قائل نمی شوند. البته کپی رایت هم در این میان بی تاثیر نیست (و حتی میتوان گفت خیلی هم پر تاثیر است).

طراحی وب

در هر حال, این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر کس با تلاش و نبوغ خود میتواند بالاترین درآمد ها را از کوچکترین چیزها داشته باشد. بنابراین کسی که بتواند از هوش خود استفاده کند میتواند با یادگیری طراحی وب, از راه های مختلف درآمد کسب کند و در این حرفه به شهرت و ثروت برسد.

روحیات مناسب طراحی وب

اما قصد ما از نوشتن این مقاله چیست؟ افراد زیادی در حال حاضر در حرفه ی طراحی وب یا طراحی سایت مشغول فعالیت هستند و هر کدام هم درآمد های متفاوتی دارند. اما نقطه ی اشتراک همه ی آنها این است که این کار را بلد هستند و از دانش خود درآمد کسب می کنند. خب سوال اینجاست که برای یادگیری طراحی وب باید از کجا شروع کنیم؟ اصلا چه روحیات و خلقیاتی مناسب این شغل هستند؟ برای پاسخ به این پرسش, فقط این نکته را عرض می کنم که اگر حوصله ندارید یا علاقه ندارید اصلا سمت طراحی وب نروید. مهمترین چیز برای موفق شدن در این رشته, داشتن حوصله و علاقه برای یادگیری چیز های جدید است. از آنجایی که تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت بوده و هر روز چیز های جدیدی به این حوضه اضافه می شود, یادگیری و به روز بودن حرف اول را در شغل طراحی وب می زند. اگر به روز باشید همیشه جزو بهترین ها هستید و میتوانید خود را در این کار حفظ کنید. اما کافیست دو ماه از علم روز عقب بیفتید, آن وقت است که برای به روز شدن باید چند برابر تلاش کنید. طبیعتا اگر به روز نباشید, با مباحث جدید آشنا نخواهید بود و در نتیجه طرح هایتان از تازگی و مدرنیته لازم برخوردار نخواهند بود. این امر هم تاثیر مستقیم در جذب مشتری دارد.

اما مورد مهم دیگری که باید حتما آن را مد نظر قرار دهید این است که چقدر تحمل نشستن مقابل کامپیوتر را دارید؟ آیا جزو آن دسته از افرادی هستید که با یک ساعت پشت مونیتور نشستن, چشم درد و سر درد سراغشان می آید؟ یا جزو آنهایی هستید که ساعت ها پشت سیستم می نشینند و آخ هم نمی گویند؟ اگر جز افراد دسته اول هستید بهتر است بی خیال این کار شوید. چون یک طراح وب روزانه حداقل ۷-۸ ساعت باید با کامپیوتر کار کند. اما اگر جز دسته دوم هستید به شما تبریک می گویم. شما یکی از فاکتور های مهم این حرفه را دارید.

طراحی وب

و اما مورد آخر: تسلیم نشدن در برابر مشکلات. همین اول کار بگویم اگر این روحیه در شما وجود ندارد, اصلا ادامه مقاله را نخوانید. بروید دنبال یک کار دیگر و وقت خود را بیهوده تلف نکنید. اما اگر مصمم هستید و اغلب اوقات در مقابله با مشکلات سعی می کنید راه حلی بیابید پس مناسب این کار هستید. چون طراحی وب و در کل برنامه نویسی کامپیوتر, از جمله کار هایی است که اغلب هنگام کار, با مشکلات ریز و درشت زیادی روبرو می شوید. البته توجه داشته باشید که در اینجا منظورمان از مشکل, مشکلات نرم افزاری و باگ های برنامه نویسی است که باید سعی کنید خودتان آنها را برطرف کنید. اگر هنگام مواجهه با هر مشکل کوچکی, به سرعت نا امید شوید و دست از کار بکشید, نمیتوانید پروژه تان را تمام کنید و چیز جدیدی هم به علم تان افزوده نمی شود. سر و کله زدن با همین مشکلات یکی از بهترین راه های یادگیری چیز های جدید و کسب تجربه در طراحی وب است.

خب پس اگر تحمل نشستن مقابل کامپیوتر, روحیه تسلیم ناپذیری, اشتیاق به یادگیری مداوم و از همه مهمتر علاقه به طراحی وب را دارید, ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید تا به شما بگوییم از کجا و چطور آغاز کنید.

باید بدانید سایت چیست

اولین قدم برای ورود به حرفه طراحی وب, دانستن مفهوم سایت و داشتن آشنایی کلی با مفاهیمی است که در این زمینه مطرح می شود. شما باید بدانید اصولا به چه چیزی سایت می گویند. به احتمال زیاد اکثر شما این بخش را با موفقیت پشت سر می گذارید. اما برای اینکه شاید عده ای باشند که مفاهیم کلی را ندانند, مختصرا در این مورد توضیحاتی می دهیم:

هاست: یک فضای میزبانی است که اطلاعات و فایل های یک سایت درون آن مستقر می شوند. اگر می خواهید سایت بسازید اولین قدم, خرید یک هاست از یک سرویس دهنده هاستینگ مطمئن است. به عنوان مثال هاستینگ ماندگار وب برای وردپرس و میهن وب هاست برای انواع دیگر سایت ها از طرف ما پیشنهاد می شود.

دامین: آدرس اینترنتی سایت است. دامین هم باید خریداری شود. انواع مختلف دامین با قیمت های متفاوت وجود دارند اما مهمترین آنها com, ir, net, org هستند.

سایت: به مجموعه هاست و دامین و محتوایی که درون هاست قرار میگیرد تا به کاربر نمایش داده شود سایت گفته می شود.

طراحی وب

سایت استاتیک یا داینامیک؟

سایت استاتیک سایتی است که محتوای ثابتی دارد و مرتب به روز رسانی نمی شود. در این نوع سایت برای تغییر یا اضافه کردن محتوای جدید باید کد های سایت را دستکاری کنید و نمیتوانید توسط یک سیستم مدیریت محتوا این کار را انجام دهید. اما سایت داینامیک سایتی است که دارای سیستم مدیریت محتوا می باشد و به آسانی قابلیت اضافه کردن محتوای جدید و انجام تغییرات گسترده را دارد. از نظر فنی تفاوت این دو نوع سایت در زبان های مورد استفاده برای ساخت شان است. در سایت های استاتیک فقط از زبان های سمت کاربر استفاده می شود اما در سایت های داینامیک علاوه بر زبان های سمت کاربر, از زبان های سمت سرور نیز استفاده می شود.

طراحی وب

حال که این تفاوت را بیان کردیم بهتر است توضیح کوتاهی در مورد زبان های سمت کاربر و سمت سرور بدهیم.

زبان های سمت کاربر (Client side): این زبان ها شامل JavaScript, CSS, HTML می باشد. زبان های سمت کاربر مستقیما در مرورگر ترجمه می شوند و صفحه وب را به کاربر نمایش می دهند. از این زبان ها برای ساخت صفحات وب استاتیک (ایستا) استفاده می شود و نمیتوان توسط آنها با سرور تعامل پویا ایجاد کرد.

زبان های سمت سرور (Server side): این زبان ها شامل PHP, ASP.Net , SQL و … می باشد. از زبان های سمت سرور برای ایجاد وب سایت های پویا (داینامیک) استفاده می شود. این زبان ها توسط خود سرور (هاست) ترجمه می شوند و خروجی آنها زبان های سمت کاربر هستند. زبان های سمت کاربر نیز در مرورگر ترجمه شده و یک صفحه وب را به کاربر نمایش می دهند. اگر میخواهید سایتی با قابلیت های مختلف و به صورت پویا ایجاد کنید نیاز به این زبان ها دارید. به طور مثال برای ایجاد سیستم ثبت نام و عضو گیری از زبان های سمت سرور استفاده می شود.

چه چیزهایی را باید یاد بگیریم؟

اول از همه باید تصمیم خود را بگیرید که آیا میخواهید صرفا طراح وب خالی شوید یا میخواهید برنامه نویسی وب را نیز یاد بگیرید؟ به کسی می گوییم طراح وب که به زبان های سمت کاربر (JavaScript, CSS, HTML) مسلط باشد و با کتابخانه های آن و همچنین فتوشاپ نیز آشنایی داشته باشد. اما برنامه نویس وب علاوه بر آشنایی با زبان های سمت کاربر, بر دو یا سه زبان سمت سرور مهم نیز مسلط است. اگر بخواهیم از نظر کاری که این دو متخصص انجام می دهند تقسیم بندی داشته باشیم باید بگوییم یک طراح وب نمای ظاهری سایت را طراحی و کد نویسی می کند و یک برنامه نویس وب سیستمی که پشت این نمای ظاهری قرار دارد را اجرا می کند.

طراحی وب

اما در حالت کلی برای اینکه به اوج طراحی وب و برنامه نویسی وب برسید باید به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

  1. تسلط بر یک سیستم مدیریت محتوای خوب (پیشنهاد ما وردپرس)
  2. یادگیری نسبتا کامل HTML (پیشنهاد ما برای شروع یادگیری HTML
  3. تسلط نسبی بر CSS
  4. آشنایی نسبتا کامل با HTML5 و CSS3
  5. تسلط نسبی بر جاوا اسکریپت
  6. تسلط نسبی بر جی کوئری (مهمترین کتابخانه جاوا اسکریپت)
  7. یادگیری یکی از فریم ورک های قدرتمند CSS جهت طراحی ریسپانسیو (پیشنهاد ما بوت استرپ)
  8. تسلط نسبی بر PHP یا Asp.net
  9. تسلط نسبی بر یکی از زبان های sql نویسی (پیشنهاد ما mysql)
  10. ترجیحا آشنایی با یکی از فریم ورک های PHP
  11. یادگیری مداوم, تمرین, تمرین, تمرین
  12. انجام پروژه های زیاد
  13. و باز هم یادگیری

شاید به نظر شما مراحل بالا بسیار طولانی و سخت به نظر برسد. که البته اینگونه هم هست. اما نباید این نکته را فراموش کنید که سخت ترین کار ها اگر با لذت همراه باشند به آسانترین کار تبدیل می شوند. از سوی دیگر اینطور نیست که شما فقط بعد از یادگیری این ۱۳ مرحله بتوانید کسب درآمد کنید. بلکه با یادگیری HTML و CSS نیز میتوانید پروژه هایی انجام دهید و درآمد کسب کنید. به علاوه اگر جاوا اسکریپت و جی کوئری را نیز به داشته های تان اضافه کنید میتوانید به عنوان یک طراح وب تازه کار به فعالیت بپردازید و بعد از انجام چند پروژه به یک طراح وب نسبتا با تجربه تبدیل شوید. تا همینجا شما یک طراح وب هستید و اگر بازاریابی خوبی داشته باشید درآمد خوبی خواهید داشت. اما اگر میخواهید بیشتر پیشرفت کنید و پروژه های بزرگتر و پیچیده تری را اجرا کنید یا به عبارت دیگر تبدیل به برنامه نویس وب شوید باید بقیه مراحلی که در لیست بالا ذکر شد را طی کنید.

حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که این همه زبان را چگونه و از کجا باید یاد بگیرم؟ در اینجا پاسخ کمی پیچیده می شود. همانطور که همه شما میدانید اصولا در کشور ما, شیوه آموزشی دانشگاه های ما به گونه ای نیست که افراد را برای بازار کار آماده کند. یا به عبارت بهتر, در این شیوه آموزشی, کاربرد رشته ها در دنیای واقعی و فضای کسب و کار در نظر گرفته نمی شوند. دانشجو چیز هایی را نمیخواند که در آینده شغلی اش به کارش بیاید. فقط یکسری مفاهیم کلی و یکسری زبان نامربوط تدریس می شود و متاسفانه این شیوه تدریس به خصوص در رشته های مربوط به کامپیوتر آنقدر بد هست که نیازی به توضیحات اضافه ما نباشد.

طراحی وب

اما چاره چیست؟ در سال های اخیر محصولات رایگان و غیر رایگان بسیاری در زمینه طراحی و برنامه نویسی وب تولید شده اند که هر کدام نقاط مثبت و منفی خودشان را دارند. از آموزش های ویدیویی گرفته تا کتاب ها و سایت های آموزشی همه و همه ابزارهایی مناسب برای شروع کار و یادگیری هستند.

اگر شما با آموزش های ویدیویی راحت ترید پس میتوانید سراغ آنها بروید. اگر نه, با متون میانه بهتری دارید پس دنبال همان بروید. در زمینه آموزش های ویدیویی در ایران آموزش های مختلفی وجود دارد که اکثرا شبیه به هم هستند و اغلب آنها خیلی دقیق و جامع و کاربردی تدریس نشده اند. اما در زمینه منابع نوشتاری خوشبختانه فعالیت های زیاد و مثبتی انجام شده که با جستجو میتوانید آنها را بیابید. البته ما هم در وب تستر سعی کرده ایم مقالات مفید و آموزش های کاربردی زیادی در این زمینه بنویسیم. آموزش قدم به قدم HTML و آموزش بوت استرپ ۴ دو مورد از آموزش های سریالی طراحی وب هستند که سعی کرده ایم تا جای ممکن دقیق و کاربردی باشند.

بعد از یادگیری چه کار کنیم؟

شما بعد از یادگیری دو حالت دارید. یا تا مرحله ۷ پیش رفته اید و طراح وب شده اید. یا همه مراحل را طی کرده اید و طراح و برنامه نویس وب شده اید. اگر طراح وب شدید کارهای مختلفی میتوانید انجام دهید تا کسب درآمد کنید. طراحی پوسته وردپرس و سایر سیستم ها, طراحی سایت استاتیک, همکاری با شرکت های طراحی وب و … . اما اگر برنامه نویس وب شدید میتوانید با کار هایی مانند ساخت سیستم ها و پرتال های پیچیده, ساخت بازی آنلاین و سایت های داینامیک به صورت آزادکار (فریلنسر) یا همکاری با شرکت ها کسب درآمد کنید. همچنین شیوه ها و راه های زیاد دیگری نیز برای کسب درآمد از این طریق وجود دارد که پیداکردن و انجام شان فقط به هوش خود شما بستگی دارد. ایده های خود را دست کم نگیرید!

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
کاربران گرامی ، سلام ! ما موضوع خاصی را دنبال نمیکنیم ، هدف رضایت شماست . معتقدیم کاربری که لحظاتی از اوقات خود را در این وبلاگ سپری میکند ، قطعا باید به نتایج مطلوبی نیز دست پیدا کند ، به عبارتی وقتش تلف نشود ! پس خواهشمندیم در صورت هر گونه بروز مشکل در اجرای فایل های دانلودی یا باز کردن صفحات وبلاگ ، آن را به ما اطلاع دهید . هرگونه پیشنهاد و انتقادی هم به شرط عدم بی احترامی آزاد است . زنده باشید و سرفراز . Crt.Rozblog.Com CuteDownload.ir
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    نرم افزار های مورد نیاز
    آمار سایت
  • کل مطالب : 636
  • کل نظرات : 337
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1007
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 179
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 465
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 14,274
  • بازدید سال : 98,080
  • بازدید کلی : 1,658,900